Khamis, 20 Mac 2014

lagi bicaramu abah


Ketika aku melangkah keluar rumah aku melihat kelibat abah di sebalik pokok durian yang berada betul-betul di belakang rumah kami. Aku tersenyum melihat abah yang sedang ralik mencangkul anak-anak pokok di semak itu. itulah rutin abah setiap kali ke kebun. Tidak pernah aku nampak dia hanya duduk di rumah kecuali ada yang tidak kena dengan kesihatannya. Pernah sekali tu abahku jatuh sakit. Lukanya tak nampak dengan mata kasar tapi cukup menderita bila melihat caranya berjalan. Sekejap sahaja abah mampu berdiri dan yang selebihnya dia banyak duduk bagi menghilangkan sekejap sakit yang datang menjengah lututnya. Usianya boleh dikatakan tua tapi tidak sesuai untuk dia menderita begitu. 53 tahun bukan satu kayu ukur untuk manusia sentiasa sihat sebaliknya pada usia beginilah penyakit akan sentiasa menyapa.
Abah tidak perasan aku mengekorinya ke kolam yang terletak agak jauh dari rumah kami. Aku mengekori abah dari belakang dari jarak yang agak jauh. Niat di hati mahu mengejutkan abah nanti. Maklumlah aku ni memang suka bergurau lagi-lagi dengan abah aku. Bila abah berhenti aku turut berhenti sehinggalah abah berpaling ke belakang dan membuatkan aku terkejut. Nampaknya niatku bertukar arah. Aku tergelak melihat respons ayahku yang sedikit pun tidak terkejut melihat aku mengekorinya. Manakan tidak, taktik aku itu sudah lapuk agaknya. Sampai dia boleh tahu yang aku ada dibelakangnya. Aku mendekati abah tapi abah buat tak hairan pun padaku. Dia meneruskan kerjanya membuang anak-anak pokok yang sudah semakin dewasa itu. Takut-takut kalau ia menjadi semak samun. Susah pula nak membuangnya nanti. Aku memerhatikan kerja abah. Aku mula bertanya kepada abah sebagai satu bualan bagi memecah kesunyian di antara kami.
“Abah ni susah nak ada di rumah kan? Selebihnya mesti di kebun. Apa yang best sangat di kebun ni abah?”
Aku bertanya sambil mengumpul anak-anak pokok yang sudah dicangkul itu untuk dibakar. Aku melihat abah meneruskan kerjanya sambil memulakan bicara.
“Seronok…Bila dekat dengan alam ciptaan Allah ni rasa tenang sangat. Lupa masalah rumah tu sekejap lagi-lagi bila abah bagi makan ikan-ikan dalam kolam ni. Lagipun dekat kebun ni macam-macam kita boleh buat. Tengok tu Nani, pokok di hujung kolam tu. Ubi kayu tu kalau kita tak tanam macam mana nak makan ubi kayu yang awok suka sangat tu. Untung berbudi dengan tanah ni Nani. Awok kena ingat nanti. Jangan hina orang petani ni. Mereka tu banyak berjasa pada manusia”.
Panjang huraiannya. Tapi tak pernah jemu telinga ku mendengar setiap bait kata-katanya.
Aku mendengar kata-kata nasihat dari abah yang bagi aku sangat bermakna. Insya-Allah aku akan jadikan teladan dan panduan..
Pesanan penaja
“sayangilah ayah, abah, abi, dady atau apa saja panggilan anda, kerana mereka begitu berharga”
(^_^)

Pertanian itu adalah perniagaan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan